کفپوش راک با 4 دهه فعالیت در زمینه تولید کفی و کفپوش گرانولی در کنار شماست. از اینکه به ما اطمینان کردید سپاسگذاریم.

اطلاعات تماس

021-88329984

ایران، تهران، خیابان مطهری، خیابان سنایی، کوچه 19، پلاک 13، طبقه 5 ، واحد17

ockkafpooshetehran@gmail

بازیافت لاستیک چگونه است و روش های آن

بازیافت لاستیک چگونه است و روش های آن

اهمیت بازیافت

با زندگی شهری و افزایش جمعیت میزان استفاده از منابع تجدید ناپذیر بسیار زیاد شده است ، این منابع همانگونه که از اسمشان برداشت می شود ، جزو منابعی هستند که دیگر بوجود نمی آیند و یا برای تشکیل مواد اولیه آن به زمان بسیار زیادی نیاز می باشد . یکی از آن دسته از مواد ، مواد پلاستیکی می باشد که این گونه مواد در صورت رها سازی در طبیعت چند صد سال طول خواهد کشید تا به فرآیند چرخه بازیافت در طبیعت برگردند . از این رو بسیاری از شرکتها در تلاش برای بازیافت مواد مصرف شده می باشد که روزانه به دور انداخته می شوند و دیگر قابل استفاده نمی باشد . بیش از چند صد میلیون ماشین بر روی کره زمین وجود دارد که همه آنها دارای لاستیک می باشند . لاستیک آنها به مرور زمان و استهلاک از بین می روند و پس از مدتی دگر قابل استفاده نمی باشد . از این رو می توان با بازیافت این زباله بسیار ارزرشمند هم به چرخه بازیافت کمک نمود و هم کالای بسیاری را تولید نمود . در این مقاله به برسی بازیافت لاستیک می پردازیم .

بازیافت لاستیک

هر ماشینی از هزاران قطعه بوجود آمده است که هر کدام را می توان پس از مصرف و اتمام کارآیی مفید آن به روش های مختلفی بازیافت نمود ، قطعاتی مانند باتری ، روغن ، شیشه ، پیچ ها ، قطعات پلاستیکی داخلی ماشین ، بدنه های آهنی و تمام موارد دیگری که در ماشین وجود دارد . یکی از مهمترین آنها بازیافت لاستیک های ماشین می باشد که با پیشرفت تکنولوژی بسیار کارآمدتر شده است . لاستکیهای ماشین به دلیل حجیم بو.دن فضای بسیار زیادی را اشغال میکنند ، و به دلیل دود بسیار زیاد هنگام سوزاندن آن نمی توان آنها را سوزاند ، به این دلیل ، بازیافت لاستیک یک روش علمی و بسیار سودآوری می باشد که می توان از آن استفاده نمود .

نوشتار مرتبط: کائوچو چیست و کاربرد آن در لاستیک سازی

روش بازیافت لاستیک

برای بازیافت لاستیک روشهای بسیاری وجود دارد که دو نوع از روش پر کاربرد آن را به بررسی می پردازیم :
– روش اول روش مکانیکی می باشد که در این سیستم بازیافت ابتدا تمام سیم های لاستیک از لاستیک خارج می شود و لاستیک بدون طوقه وارد دستگاه می شود ، در این مرحله تمام اضافات لاستیک خارج شده و لاستیک خرد شده سپس به دستگاه خرد کن دومی هدایت می شود در این خرد کن ، لاستیک به قطعات ریز یک سانتی خرد می شوند ، در این مرحله قطعات خرد شده از یک آهنربای قوی رد می شود تا تمام قطعات فلزی جدا شوند . پس از آن الیاف توسط سرند و سایکلون جداسازی می شوند ، و در نهایت مواد به آسیاب نهایی وارد می شوند ، که در این مرحله به صورت گرانول و پودر لاستیک در می آیند . گرانول های لاستیکی با چسب و رنگ در مخلوط کن با فرمول و زمانی خاص با یکدیگر ترکیب می شوند و این مخلوط بدست آمده بنابر نیاز در قالبهای موجود ریخته و در دمای مشخص پخته و آماده می شوند . از پودر لاستیک می توان برای چمن مصنوعی ، قیرهای پلیمری ،خودروسازی ، ساختمان سازی ، صنعت کفش سازی ، آسفالت ، گرانولهای لاستیکی برای کف و بسیار موارد دیگر استفاده نمود .

– روش دوم بازیافت لاستیک روش شیمیایی می باشد که به روش پیرولیز معروف می باشد . در این روش لاستیک را به دور از اکسیژن و. در دمای بسیار بالا ، در یک بازه زمان مشخص قرار می دهیم ، لاستیک تبدیل به بخار و گازهایی می شود که اشتعال پذیری بسیار بالایی دارد ، با تقطیر این گازها می توان مواد نفتی و روغنی را تولید کرد که با پالایش آنها می توان بنزین و گازوییل تولید نمود ، این روش در ابتدای کار می باشد و تا به مرحله پایدار و نهایی راه بسیار زیادی دارد .

چرخه بازیافت لاستیک تایر
چرخه بازیافت لاستیک تایر

محصولات به دست آمده از بازیافت لاستیک

با بازیافت لاستیک میتوان محصولات بسیاری را بدست آورد که از جمله آن محصولات می توان به تولید گرانول های لاستیکی ، کفپوش گرانولی ، پودر لاستیک ، آسفالت و قیر ، کفپوش باشگاهی نظیر زمین های هاکی ، فوتبال ، بسکتبال ، دو میدانی، استفاده در فونداسیون در صنعت ساختمان سازی و کف استخرها ، صنعت خودرو سازی برای تولید باتری خودرو ، لاستیک های مجدد تولید شده ، سپرها ، ضربه گیرهای خودرو و بسیار موارد دیگر ، می توان حتی در صنعت دریایی برای ضربه‌گیرهای اسکله و شناورهای دریایی مورد استفاده هستند. همچنین از این محصول میتوان در صنعت کشاورزی و دام و طیور برای تولید شلنگ ، ظرف غذای دام ، گلدان و محصولات بسیار زیاد دیگری استفاده نمود .
استفاده از بازیافت لاستیک روز به روز بیشتر شده و محصولای جانبی از این فرآیند نیز بسیار متنوع شدن اند.

نوشتار مرتبط: ویژگی های کفپوش باشگاهی

کمک به محیط زیست با بازیافت لاستیک

بازیافت لاستیک میتواند به روش بسیار سودمند و هوشمند برای تولید محصولات متنوع و تولید انرژی نو تبدیل شود ، چنانچه این لاستیک ها در محیط زیست رها شوند ، علاوه بر فضای بسیار زیادی که اشغال می کنند و ظاهر نامناسبی را ایجاد می کنند ، خطرات بسیار زیادی نیز دارند ، میتواند به یک آتش سوزی بسیار بزرگ و مهلک تبدیل شود و علاوه بر خطرات جانی و مالی بسیار زیاد ، صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کند . لاستیک در طبیعت به سختی و طی چندین دهه به چرخه طبیعت بر می گردد ، که این مورد بسیار مهم می باشد .

فرآیند بازیافت لاستیک یک صنعت بسیار سود آور می باشد که علاوه بر کمک به طبیعت موجب ایجاد مشاغل جدید و نو پا می شود.

بسیاری از شرکتهای بازیافت لاستیک در تلاش هستند با به کارگیری تکنولوژی روز و کارآمد فرآیند بازیافت لاستیک را کم هزینه تر و با آلودگی کمتر انجام دهد و محصولات با کیفیت تر و متنوع تر را ارائه بدهند ، علاوه بر آن شرکتها تولید لاستیک نیز در تلاش هستند تا مواد به کارگیری در تولید لاستیک را هر چه بیشتر با مواد تجدید پذیر و کم خطر تر برای محیط زیست بکار گیرند .

نویسنده

کفپوش راک

کفپوش راک، قدیمی ترین تولید کننده انواع کفپوش گرانولی و کفپوش لاستیکی در ایران است. سبد اصلی محصولات این مجموعه شامل طیف وسیعی از انواع پوشش های گرانولی نظیر کفپوش باشگاهی و ورزشی، کفپوش تاتامی، کفپوش پارکی، کفپوش درجاریز می باشد. تمامی تولیدات راک بر حسب نیاز دارای استاندارد ملی ایران هستند. تلفن تماس: 88329984-021